De Bruyn Watersport Service heeft
een professioneel ingerichte werkplaats.
In de werkplaats verzorgen we de gehele revisie van uw scheepsdiesel of benzinemotor. Op de proefstand wordt er proefgedraaid zodat we een realistisch beeld hebben van de prestatie van de motor. Op de draaibank en de freesbank maken onze vakmensen elk gewenst onderdeel op de honderdste millimeter nauwkeurig. Denk hierbij aan flensen, schroefassen en ander maatwerk.
Scheepsonderhoud
Scheepsonderhoud is een ruim begrip
Hierbij behoren natuurlijk de motor en de technische installatie en elektrische installatie maar ook de romp, de staat van onderhoud van het schilderwerk en de toestand van lijnen en verstagingen. Om dit onderhoud goed bij te houden is het aan te raden een onderhouds-logboek te hebben van uw schip. Zo weet uzelf wat er gedaan is, door wie en wanneer. Het aanbrengen van anti-fouling, poetsen of schilderen kunt u uitbesteden bij De Bruyn Watersport.
Ook is het prettig te weten welk verfsysteem er op uw schip zit en welke materialen er in het verleden gebruikt zijn. Dit kan ook goed van pas komen in geval van verkoop of van calamiteiten. Laat u vrijblijvend adviseren door een van onze mensen.
De Bruyn Watersport Service verzorgt alle onderhoud aan uw schip van A tot Z!
Motor onderhoud
De motor is het hart van uw schip
Motorboot én zeilboot eigenaren moeten kunnen vertrouwen op een goed functionerende motor.
Dit om in en uit een haven te kunnen varen (voor zeilers) of gewoon als hoofdvoortstuwing. Maar vooral in geval van nood en calamiteiten wilt u er zeker van zijn dat alles naar behoren functioneert. Daarom is goed onderhoud en eventuele reparatie zo belangrijk. Waar u er niet uitkomt, kunt u op ons vertrouwen. Onze vakmonteurs monteren, repareren en installeren scheepsmotoren en alle randapparatuur.
Wij zijn specialist in onderhoud van oa:
Albin
Daf
Iveco
Yanmar motoren
Vetus
Volvo Penta
Honda
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte en advies!
Inbouwen van scheepsmotoren. Ons vak!
Bij de inbouw van een nieuwe of goede gebruikte motor komt heel veel kijken. Vaak moet de oude situatie grondig worden aangepast. Er wordt gekeken welke componenten van het oude systeem nog bruikbaar zijn en welke niet. Samen met de klant nemen we alles op en stellen we een vrijblijvende offerte op. De Bruin Watersport Service is al 40 jaar expert in scheepsmotoren en installaties!
Wij hebben diverse Albin en Vetus inruilmotoren klaar liggen om ingebouwd te worden.
Reparatie van uw scheepsmotor
Schade aan uw motor of installatie kan voorkomen. Naast het repareren ervan kijken wij ook (juist) naar de achterliggende oorzaak van de schade om herhaling in de toekomst te vermijden. De meeste reparaties doen we op de werf/werkplaats te Weesp. Daar hebben we alle gereedschappen en materialen voorhanden.
Voor de kleinere reparaties komen we graag naar u toe met onze service wagens. Neem contact met ons op over de mogelijkheden. De Bruin Watersport Service heeft voor alle scheepstechnische problemen een oplossing!
Onderhoud van u scheepsmotor
Het periodiek onderhoud aan uw motor verlengt de levensduur en de prestatie van uw motor. Naast de normale zaken zoals filters en motorolie vervangen moet er soms gekeken worden naar de klepspeling, compressie, schroefas of koeling. Juist dit specialistische onderhoud kan De Bruyn Watersport Servivce voor u doen. Na een visuele inspectie van de gehele situatie kunnen we adviseren over de onderhoudswerkzaamheden. Scheepsmotoren hebben over het algemeen meer te lijden dan een motor in een auto, de motorkoeling is bij oudere boten vaak minder optimaal en in het gebruik wordt een motor vaak te snel zwaar belast en matig onderhouden. Het onregelmatige gebruik doet een scheepsmotor in een pleziervaartuig vaak ook geen goed. Dit zijn factoren die bijdragen tot een versnelde slijtage en noodzaak tot regelmatig onderhoud. Goed onderhoud loont!
Elektrische installaties
Een deugdelijke en betrouwbare elektrische installatie is van groot belang voor uw schip.
Naast de benodigde stroom om uw motor te starten heeft u nog meer noodzakelijke stroomverbruikers aan boord.
Denk hierbij aan bilge pompen, navigatie apparatuur en verlichting, boegschroeven en winches.
Dat uw koelkast, verwarming en andere apparatuur het doen is ook wel zo prettig.
Bij De Bruyn Watersport Service kunt u uw elektrische installatie laten repareren, uitbreiden of verbeteren. Onze elektra monteurs zijn specialist op dit gebied en kunnen elke klus aan!
• Laadinrichtingen
• Omvormers
• Generatoren
• Diesel- en waterpompen
• Elektrische voortstuwing
• Elektrische bekabeling
• zowel nieuwbouw als renovatie
• Complete instrumentpanelen
• Aangepast aan uw wensen
• Installatie diverse apparatuur
• Controle bestaande situatie
In de winkel te Weesp hebben we een uitgebreid assortiment elektrakabels, verlichting, zekeringhouders, schakelaars en andere componenten voor de elektrotechnische installatie.
Stroom “Spanning” kan aan boord van een schip op verschillende manieren worden opgewekt en opgeslagen. Hierbij valt te denken aan generatoren, dynamo’s, maar ook zonnecellen en kleine windmolens. De opgewekte spanning wordt opgeslagen in de accubanken. De capaciteit van een dergelijk systeem hangt erg af van de grootte van het schip, de beschikbare ruimte en de wensen van de gebruiker. Laat u door ons adviseren.
Laswerk
We kunnen alle soorten laswerk uitvoeren (TIG, MIG, MMA, autogeen en Aluminium laswerk) en hebben een plasmasnijder voor haarscherp snijwerk. Door de grote collectie specialistisch gereedschap en meet-, en regelapparatuur hebben we alles zelf in de hand om uw opdracht uit te voeren. Op de timmerwerkplaats beschikken we over diverse hout bewerking machines zodat we ook op dit vlak u van dienst kunnen zijn.
Draai- en freeswerk
Iedere booteigenaar heeft het wel eens, je moet iets vervangen wat niet meer in productie is of al op maat gemaakt was. Dan moet er dus iets gemaakt worden.
Onze mensen beheersen nog steeds het conventioneel draaien en frezen. Zo kunnen we uit staal, brons en andere materialen het door u gewenste onderdeel op (afwijkende, Engelse) maat maken. Schroefassen met speciale conus, lagerbussen, inwendige draad, spiebanen en veel meer. U vraagt, wij draaien(of frezen)!
Composiet reparatiewerk
De helft van alle boten in de watersport is gemaakt van diverse kunststoffen.
Hiermee wordt bedoelt dat de romp en opbouw een laag gelcoat aan de buitenkant hebben en daaronder een laag glasweefsel versterkt met polyesterhars. In plaats van polyesterhars kan er ook een Epoxy hars gebruikt worden. Het repareren van krassen en beschadigingen van de gelcoat is een specialistisch werkje. De Bruynwatersportservice repareert deze schade vakkundig en onzichtbaar.
Bij grotere schades moet er vaak nieuwe polyester gemaakt worden. De reparatie moet vloeiend overgaan in de originele omgeving en vereist specifieke kennis van materialen en technieken. Wij hebben de ervaring in huis om u hierbij van dienst te zijn. Dus voor aanvaringschades, gelcoatreparaties, het inbouwen van boegschroeftunnels en aanpassingen aan uw schip komt u naar ons.
HDPE Lassen
HDPE
De Bruyn Watersportservice kan sinds december 2014 producten maken van HDPE. HDPE is een technische kunststof welke bij uitstek geschikt is voor maatwerk. Het materiaal is geurdicht, chemicalie- en oliebestendig!
Wij kunnen dit materiaal lassen en bewerken. Produkten die wij hiervan kunnen maken zijn o.a. brandstof- en watertanks alsmede accubakken.
micro-separator
Brandstofseparator voor diesel, benzine en kerosine
Dieselbrandstof is van oorsprong organisch en daarom een voedingsbodem voor bacteriën, gisten en schimmels. Onder meer door steeds hogere percentages toevoeging van hygroscopische (= wateropnemende) biobrandstoffen aan de tegenwoordige dieselbrandstof (in 2011 al 7%), komt steeds vaker ernstige verontreiniging voor in de vorm van bacteriën (strengen) en residuen.
De bacteriën leven en floreren op de scheidingslijn tussen het water onderin de tank en de dieselbrandstof. De bacterie onttrekt zuurstof aan het water en zijn voedsel en koolwaterstoffen uit de brandstof erboven. Afgestorven bacteriën en het afval dat de bacteriën produceren, bezinken op de bodem van de tank als residu, ofwel ‘sludge’. Dit residu bevat o.m. salpeterzuur en veroorzaakt corrosie in de tank en het brandstofsysteem.
Doordat deze brandstofnevel ook de zuigers van de commonrail motor dient te koelen, raken de zuigers oververhit. Gaten in de zuigers, of zelfs gebroken zuigers kunnen het gevolg zijn.
Bij voorkamer diesels stroomt tot wel 90% van de uit de tank gepompte brandstof weer terug in de tank. Bij commonrail motor en is dat percentage zelfs nog hoger, omdat de brandstof ook gebruikt wordt om de dieselinjectoren te koelen. De brandstof die retour gepompt wordt naar de tank, kan temperaturen tot wel 60ºC bereiken, waardoor de temperatuur in de brandstoftank behoorlijk op kan lopen. Juist deze temperatuur is, samen met de in de tank aanwezige voeding en zuurstof, de ideale voedingsbodem voor de bacteriën, waardoor het bacterieaantal iedere 20 minuten verdubbelt ! En zo is deze negatieve kringloop compleet!
De bacteriën vormen groepen (bacteriekoloniën) die als slijmerige draden of strengen zichtbaar zijn en daardoor de oorzaak van veel ellende kunnen zijn. De bacteriën verstoppen binnen korte tijd de brandstoffilters en gaan deels door het brandstoffilter heen. Als zo’n bacteriegroep (streng) de brandstofinjector bereikt, zal deze slecht gaan functioneren of in het geheel niet meer. Dit heeft direct motorschade en productieverlies tot gevolg.
Volgens scheepvaartverzekeraar LOYDS veroorzaakt slechte, verontreinigde brandstof zelfs 90% van alle storingen en schades aan motoren! Er is dus veel te winnen bij goede filtratie/afscheiding.
Het benodigde onderhoud blijft beperkt tot het periodiek aftappen van het separatorhuis, om zo de sludge te verwijderen.
Uit vele praktijksituaties is gebleken dat het voldoende is om dit bij iedere service-interval te doen.
Het systeem bewijst in deze vorm in de USA al ruim 10 jaar zijn goede werking. Onder meer de Amerikaanse kustwacht en militaire voertuigen gebruiken deze separator met bijzonder goede resultaten.
Hoe werkt de Micro-Separator?
De Micro-Separator maakt gebruik van een reinigingsproces dat is gebaseerd op twee bekende scheidingprincipes: centrifugale kracht en coalescentie; eerst wordt de instromende brandstof in een roterende beweging via keramische geleidingsplaten naar het onderste compartiment gevoerd. In deze reinigingsfase remt de vloeistofstroom sterk af en worden waterdruppels en zwaardere deeltjes zonder emulsievorming van elkaar gescheiden. De afgescheiden verontreinigingen en het water verzamelen zich op de bodem van de separator totdat die afgetapt worden. In de laatste reinigingfase stroomt de brandstof tenslotte door de gepatenteerde, “coalescor” waarbij eventuele achtergebleven waterdeeltjes zich verenigen tot grotere deeltjes en samen met de laatste sporen vuil geconcentreerd en afgescheiden worden. De aldus gereinigde brandstof geeft in de motor een snellere ontsteking en een betere verbranding en verhoogt de efficiency, het vermogen en de betrouwbaarheid van de motor. De Micro-Separator wordt tussen de brandstoftank en het brandstoffilter gemonteerd en is daardoor dus de eerste lijn van defensie, die als eerste met de vijanden van het brandstofsysteem te maken krijgt.
Symptomen die er op duiden dat het plaatsen van een Micro-Separator noodzakelijk is:
Dieselolie verspreidt zwavellucht (geur van rotte eieren), brandstof is donker van kleur, brandstof is troebel en slijmerig, motor reageert traag op commando’s, roestvorming in de brandstoftank en andere componenten en/of verstopping van filters en het brandstofsyteem.
Oplossingen Optie 1:
Er bestaan chemische behandelingen voor dieselbrandstof die ongeveer 25 – 50% van alle bacteriesoorten welke in de brandstof voorkomen kunnen doden. De bacteriën die zo’n behandeling overleven, zijn resistent geworden voor dit chemische middel. Bij elke volgende behandeling zal het resultaat dan ook steeds verder afnemen.
Optie 2:
De Monster dieselbrandstof met vergevorderde bacteriële groei eigenschappen.
De Micro-Separator:
• Testen laten zien dat wel 99,9997% van het vrije water uit de brandstof gehaald wordt.
• Vangt alle bacteriestrengen op en verzamelt die onderin de separator, waarmee voorkomen wordt dat die in het motorfilter of de motor terechtkomen.
• Verwijdert vervuilende partikels tot een deeltjesgrootte van 75 μ (micron).
• Geen bewegende delen.
• Eenmaal gemonteerd gaat de separator een (motor)leven lang mee.
• Geen inzetfilters die vervangen moeten worden.
• Haalt tevens zand en roestdelen uit de brandstof en beschermt ook daardoor de motor.
• De brandstoftank wordt met gereinigde brandstof gespoeld, waardoor de conditie van de brandstof en de tankwand verbeteren.